▼Annons▼

Lillatorg.nu
Emelie Mäntynen

DSC_1349_Fotor DSC_1349_Fotorrätt DSC_1350_Fotor DSC_1359_Fotor DSC_1363_Fotor DSC_1366_Fotor DSC_1382_Fotor DSC_1384_Fotor DSC_1393_Fotor

http://emelie.lillatorg.nu/2015/12/25/16152/

▼Annons▼

JAG HAR BYTT BLOGG!

Ni hittar mig här 

Bröst!

Hej vänner!

Som rubriken lyder var det bröst som stod på schemat tisdagen till ära. Detta kördes givetvis på Musclezone tillsammans med min tränare Erik. Idag gick vi förutom fria vikter även på bänkpress med stång, någonting jag inte gjort med Erik tidigare. Det var utan tvekan nyttigt för mig eftersom jag fick lära mig hur man aktiverar och isolerar bröstmusklerna genom att föra stången i rätt riktning – inte bara ”upp och ned”.

Efter fyra set bänkpress gick vi vidare till fria vikter där jag fick i uppgift att köra x antal set flies och bänkpress med hantlar. Detta på en bänk vinklad ca 45 grader. Bröstmuskulaturen är någonting som jag tidigare haft svårt att få bra kontakt med då jag istället tagit hjälp av armarna men det ter sig och övning ger färdighet! Idag fick jag nämligen grym kontakt vilket gör att träningsvärken redan är på ingång 🙂 Tänk vad små rörelser, vinklar och kunskap gör då det brukas rätt i praktiken!

DSC_1350_Fotor

DSC_1366_Fotor

Inte nog med att det var fler övningar så ökades även vikterna ganska rejält. Det är verkligen så himla roligt eftersom det är ett kvitto på att den tidigare träningen nu börjar ge resultat. Dessutom blir den groteska träningsvärken befogad som jag haft den senaste tiden.

Mellan olika set hade jag i vanlig ordning aktiv vila vilket ofta betyder någon form av puls eller bålträning. Idag bestod den av ”köttbullen”, fyra olika varianter av rygglyft samt en annan överjävlig övning som ni kan se på min Instagram där jag postade en video. Film på detta kommer vartefter. Tänkte nämligen lära mig att filma med min systemkamera. Vad tror ni om det? Är det av intresse?

DSC_1349_Fotorrätt

Nu ska jag laga mat innan det är dags för mig att varva ned. Tänkte lägga mig tidigt ikväll eftersom jag vill ge kroppen ordentligt med sömn för att på bästa möjliga sätt ge den chans att återhämta sig innan morgondagen träning. Denna vecka är tuff rent träningsmässigt men det är lika bra att suga musten ur varenda lite muskel i kroppen innan julledigheten slår till. Inte nog med det gäller det att ha huvudet på skaft och ta in all viktig information/kunskap som jag bli tilldelad för att på bästa sätt kunna bruka det på egen hand när jag tränar ensam. Tänkte nämligen ligga i även under julen och komma tillbaka i Januari med än bättre form än vad jag i dagsläget är i. Kaxigt va? 😉

Mannen som tände eld på benen mina

Jisses Amalia.. Idag tände verkligen Erik eld på mina ben! Det var som ni säkerligen förstår legday på dagens schema vilket var riktigt roligt. Jag menar, vilken tjej tycker inte om att träna ben och rumpa?! 😉 Å andra sidan vill jag inte påstå att dagens träning var en dans på rosor. Erik har nämligen den fantastiska egenskapen att trigga igång mitt ”jävlar anamma”.. Detta genererar i att jag gör de där extra repetitionerna och kastar inte in handduken för att huvudet skriker stopp utan när kroppen säger tack och adjö. Det är i ärlighetens namn inte många som jag har sådan respekt för och som kan få mig att tända till ordentligt. Idag hördes nog både jag (och Erik!) över hela gymmet. Han gapade på mig och jag skrek rakt ut av ren utmattning, haha!

Att pressas till max må vara riktigt överjävligt i stundens hetta. Benen skakar ofrivilligt och mjölksyran skenar i kroppen men ingenting slår känslan som infinner sig i kroppen efter ett sådant pass. Jag är så lycklig då. Vet inte om det bara är jag eller finns det någon mer själ därute som känner samma sak?

tumblr_mm6unbjGjP1s55gtoo1_r1_500_Fotor_Collage

Denna gång introducerade Erik ett helt nytt pass som jag aldrig tidigare kört. Det gick ut på att göra squats under hela passet med avbrott för aktiv vila som bland annat bestod av bålträning. Ingen stång användes idag utan jag höll istället i vikterna och gjorde 4 olika squats. Började med smala, tog ett steg utåt, ännu ett till för att sist hamna i bulgarian squat. Ibland pumpade jag flera stycken av varje, andra gånger blev jag ombedd att stanna i bottenläge några sekunder osv. Detta pumpades set efter set till faliure så ni kan ju tänka er vilka spaghetti-ben jag cyklade hem från gymmet med. Å andra sidan, vad gör det när endorfinerna skenar i kroppen och man är lycklig som få?!

I morgon förmiddag är jag återigen redo för att ta mig an ännu ett träningspass med tränaren min och INGEN är mer taggad än jag! Motivationen är nämligen skyhög men det är väl knappast någonting jag behöver påminna er om? 🙂

Studio Sofie

11057507_530880620401295_7663300125077527470_n_Fotor

Hej vänner!

Hoppas att ni mår bra nu när det både är lucia och tredje advent ♥ Själv mår jag prima ballerina. Sitter för närvarande hemma hos föräldrarna och myser framför en brasa. Så himla kallt här uppe i landet med -5 grader, ingenting vi ”skåningar” är vana vid. Haha!

Hur som helst var jag tidigare i veckan hos fina Sofie och gjorde en liten touch up med påfyllning av botox i pannan. Det var nu cirka 4 månader (om inte 5 månader?!) sedan jag var där så det var verkligen välbehövligt! Säga vad ni vill om detta men det är verkligen värt varenda krona eftersom det ger ett betydligt piggare ansikte och en fräschare look. Jag är trots allt inte 18 år längre utan närmare 30 år och varför inte hålla sig fräsch så länge man kan? 😉

Behandlingen tog i vanlig ordning endast några få minuter och är enligt mig nästintill smärtfri. Det kan visserligen ha att göra med att Sofie sticker så himla bra eftersom jag annars brukar svimma när jag får sprutor hos farbror doktorn. Dessutom ser nu ju hur tunn nålen är.. Tycker man att det gör ont är man nog extremt känslig som person skulle jag vilja påstå! Om jag fick till uppgift att beskriva känslan av behandlingen skulle jag jämföra det med små myggbett och det säger jag inte ”bara för att” utan för att det verkligen är så!

Nu verkar det och först cirka 10 dagar efter syns det slutgiltiga resultatet så stay tuned 🙂 Har ni några frågor är det bara att ställa de så svarar jag och Sofies nummer hittar ni på hennes hemsida!

Till alla chokladälskare

20140428-100346_Fotor

Godmorgon!

Jag befinner mig återigen i Norrköping hemma hos mina föräldrar där jag kommer spendera helgen. Jag och mina föräldrar delar inte riktigt samma åsikt vad gäller kost och just nu är jag inne i en riktig motivaions-topp vad gäller träningen vilket även gör att jag vill äta bra.

Gårdagens mellanmål fick därför bli det ni ser på bilden ovan. Kasein med smak av choklad, keso och jordgubbar med en kopp kaffe till. Så himla gott! Faktum var att det fanns både bullar, snickerskakor och annat gott här hemma men jag var duktig och avstod. Det är trots allt inte helg än och detta är ett riktigt bra substitut till oss som älskar choklad 🙂

Greppstyrka!

Ja, det där med greppstyrka har aldrig varit min starka sida. Jag får väldigt lätt kramp i mina underarmar och sår på händerna vilket gör att det för mig är viktigt att ”ha med huvudet” i sådana övningar och fortsätta kriga även om det gör fruktansvärt ont. Det är dock lättare sagt än gjort men jag märker redan att mitt grepp har förbättras även om jag har en lång väg kvar att vandra.

Detta går givetvis att göra på många sätt men på Toughest Lab tvingas man många gånger omedvetet träna på att förbättra den. Det är mycket monkeybars, ringar, och andra typer av hinder som kräver att du orkar hänga ett tag samt föra kroppen framåt.

0Pr0sl8cUXtPPzFE41Zf1XDZWFmOkrcSNp60l0EsEXI_Fotor

12369113_10205445719690567_1951450527963618699_n_Fotor

På tisdagar leds passet ofta av Erik och det skiljer sig lite från de andra dagarna som de har ”open sessions”. På dessa träningar är det inte bara vad de kallar ”lek” som betyder att man tränar på egen hand under hela passet. På tisdagar hålls det en tung gemensam uppvärmning. Därefter är det fritt att träna på de hinder man vill i ca 40 minuter. De sista 30 minuterna samlas gruppen igen och kör gemensam fys/stationsträning som ofta går ut på att vi delas in i par som arbetar tillsammans.

Om jag uttrycker mig såhär.. Uppvärmningen är tung men detta är tyngre (eller snarare vidrigt, haha)! Man kör ca 60-90 sekunder på varje station och det kan vara alltifrån burpees på tjockmatta, höga knän på tjockmatta, springa upp och ned på den höga rampen, lyfta traktordäck, hänga i ringar/bollarna, springa med släden osv.

deNHIIGpq-tVYVnJjM4KGGWMJdE-W5zcTo7cYGd7ZJs_Fotor

UkgajA_3NNMpYT-JIv1I1V9820z5NgpSexC9PYHRzbI_Fotor

Gruppträningen må vara vidrigt jobbig men satan vad det är roligt och den lycka man känner efter detta passet är galen. Tänk er själva när musiken pumpar ut ur högtalarna, svetten rinner, mjölksyran skenar genom kroppen samtidigt som din partner och du peppar varandra och Erik springer runt och skriker FORTSÄTT!

Känslan är epic och därefter skenar endorfinerna hej vilt i kroppen. I tisdags hade lyckligtvis nog Jens Jexmark som också är medlem i Skånefitness med sig kameran och det är därifrån jag fått dessa bilder. Det tackar en tjej som är aktiv på sociala medier för 🙂

Personligt rekord x 2!

IMG_0165_Fotor

IMG_0167_Fotor

Inte nog med att jag klarade flying monkeys igår så slog jag ytterligare ett PR under dagens PT pass med Erik! Faktum var att jag redan från start var lite öm i kroppen av träningsvärk men hade inställningen att göra mitt bästa ändå.

Vi började med att attackera övre delen av ryggen som kördes i superset med planka och rygglyft. Därefter gick vi på marklyft. Äntligen sitter tekniken och under denna tid som jag har tränat med Erik har jag ökat i vikt vilket gjorde att jag idag slog personligt rekord 😀 Bara några minuter efter att bilden ovan knäpptes så lyfte jag mitt rekord på 70 kg i marklyft! Tidigare hade jag endast lyft 60 kg och då var det lika tungt som 70 kg var idag. Snacka om härlig känsla!

Med två PR denna vecka kommer jag redan i morgon köra veckans tredje PT pass och hur sjukt det än låter längtar jag redan. Min motivation till att utvecklas så mycket jag bara kan till nästa år är så ENORM att jag redan efter en avslutad träning längtar till nästa. Har ni känt så någon gång?

Så stolt och glad!

Oj så glad jag är! Vill ni veta varför? Jag klarade min allra första flying monkey igår på Toughest Lab passet! Förra veckan var jag väldigt nära att sätta det men jag greppade aldrig den andra stången utan föll pladask ner till mattan. Nu har jag under en veckas tid gjort övningen ”i huvudet” och igår satt den!

Detta är första gången jag klarade det vilket gör att tekniken behöver finslipas samt att jag fortsätter och hoppar till nästa stång också men jag är trots det oerhört glad över mitt framsteg. Det ser så lätt ut men när man väl swingar sig i luften och ska greppa andra stången inser man att det inte är det samt att det krävs en hel del mod. Iallafall för mig som till en början tyckte att det var ganska obehagligt.

Hur som helst, om ni är intresserade av att titta så har ni filmen ovan! Nu måste jag nämligen äta frukost eftersom jag om bara någon timme ska träna med Erik igen. Weii 🙂 Och förresten.. GODMORGON PÅ ER!

Jerk!

Godkväll!

Då var jag hemkommen från andra träningspasset för dagen! Första passet hade jag bokat in med min PT och coach Erik på Musclezone. De dagar som jag tränar med honom är de absolut bästa och roligaste dagarna i veckan så jag var glad som ett barn då jag cyklade till gymmet trots det dåliga vädret 🙂

Idag stod det inget mindre än olympiska lyft på schemat. Tro det eller ej men jag tycker faktiskt att det är riktigt roligt så jag blev mer än glad. Faktum är att jag inte är särskilt svår att göra nöjd vad gäller träning eftersom jag älskar alltifrån fys till styrketräning och olika olympiska lyft. Det betyder dock inte att jag är nöjd med vad som helst eller vem som helst vid min sida.

DSC_1287_Fotor

DSC_1288_Fotor

Som tur är litar jag på Erik till 110% och idag fick jag för första gången i mitt liv göra det som jag ser alla crossfit-människor gör, nämligen jerk eller vad de nu kallar det 😉 Jag har i vilket fall alltid tyckt att det ser väldigt häftigt ut och har själv velat testa. Det är dock ingenting som jag själv skulle få för mig att göra på egen hand eftersom jag inte har någon koll på teknik eller dylikt.

Jag blev först instruerad hur rörelsen går till, vad jag skulle tänka på osv. Därefter bröt vi ned övningen i mindre delar/lyft som jag nötte på tills det satt, allt utan vikter med endast en 20 kg stång. Först därefter gjorde jag hela rörelsen som faktiskt blev hyfsat bra för att vara första gången 🙂

DSC_1265_Fotor

DSC_1309_Fotor

Min aktiva vila mellan olika set bestod av repen som ni ser ovan. De är verkligen groteska och jag som så lätt får kramp i underarmarna fick det på bara några sekunder. Inte skönt men ack så bra övning för mig!

Av dagens träningspass lärde jag mig en hel del. Förutom själva rörelsen och lyftet i sig så måste jag hela tiden tänka på åt vilket håll mina knän pekar. Jag har tyvärr en tendens att låta de falla inåt vilket är ett BIG NO! Likaså gäller mina handleder som inte alltid vill vara raka (särskilt när jag blir trött).

För er som tror att det endast är att kasta upp stången har helt fel. Det är så mycket att tänka på! Faktum är att skaderisken är hög i den sport (OCR) som jag håller på med och det gör det ännu viktigare att man är försiktig och gör allt för att undvika ”onödiga” skador. Har man otur kommer de ändå men man kan ändå påverka risken som blir betydligt mindre då övningar utförs på rätt sätt! Inte sant?